بازیگر هفت اقلیم باش!

ساخت یک شهر  کار سخت و مهمی است که ده‌ها یا شاید صدها سال به طول انجامد. اما مهمتر از ساخت یک شهر، دفاع و نگهداری و پاسبانی از آن در برابر حملات سخت می‌باشد. در چنین شرایطی، استحکامات شهری به کار می‌آید؛ با کمک برج و باروهایی که توان دفاعی شهر را افزایش می‌دهند و کلیت شهر را به یک قلعه مستحکم تبدیل می‌کنند؛ شهر به مثابه یک دژ!

در بازی کارتی «دژ» هدف هر بازیکن، ساختن شهر خود و قدرتمند کردن آن با برج و بارو است. در این بازی، هر بازیکن می‌تواند در ابتدای هر دور از بازی، نقشی را مخفیانه انتخاب کرده و در ادامه آن دور بازی، از مزایای آن نقش استفاده ببرد. هر کدام از نقش‌های این بازی ویژگی منحصر بفردی را دارا هستند، به عنوان مثال انتخاب نقش «راهزن» به بازیکن این امکان را می‌دهد تا پول‌های بازیکن دیگری را بدزدد و یا با انتخاب نقش «سردار» می‌تواند به ساختمان‌های شهر بازیکنان دیگر حمله کرده و آن‌ها را نابود سازد. بازیکنان در طی بازی با حدس زدن هویت بازیکنان دیگر بر اساس اطلاعات موجود، تلاش می‌کنند تا اموال و شهر خود را از گزند بازیکنان دیگر مصون داشته و همزمان ساخت و ساز خود را در شهرشان گسترش دهند. برنده بازی بازیکنی است که در نهایت شهر پرقدرت‌تری از دیگر بازیکنان بسازد و ثروت بیشتری را گرد آورد.

این بازی کارتی، با وجود سادگی روند بازی، عمق بسیار بالایی را داراست. همزمان با تصمیمات استراتژیک، هر بازیکن به شکل همزمان باید با ارتباط با دیگر بازیکنان تلاش کند تا بیشترین اطلاعات ممکن را بدست آورد تا بتواند تصمیمات کوتاه مدت خویش را در بازی پیاده کند. بازی دژ بر اساس یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین بازی‌های کارتی مدرن به نام Citadels ساخته شده‌است. این بازی که ترکیب ظریفی از دو سبک نقش مخفی و شهرسازی است، اولین بار در سال ۲۰۰۰ توسط Bruno Faidutti طراح باسابقه‌ی عرصه‌ی بازی‌های رومیزی طراحی و تولید شد و از همان ابتدای عرضه‌اش با استقبال زیادی در سراسر دنیا روبرو گشت. موفقیت این بازی منجر به تجدید چاپ‌های فراوان آن توسط ناشرین بین‌المللی و برگردان آن به ۲۵ زبان در طی ۱۵ سال و کسب رتبه ۵۵ بهترین بازی خانوادگی در سایت معتبر BoardGameGeek شد.

پس از تماس با ناشر و طراح بازی، در سال ۱۳۹۵ مجوز بازنشر این بازی به زبان فارسی توسط نشر هوپا از طراح بازی خریداری شد و با هدف تغییر محتوای تاریخی بازی، و نه فقط برگردان آن به فارسی، تحقیق و توسعه‌ی آن آغاز شد. پس از اعمال تغییرات محتوایی و دریافت تایید از سمت طراح بازی، مرحله‌ی تصویرسازی بازی توسط آقای حسن نوزادیان، از طراحان بنام کتاب‌های مصور، آغاز شد. یکی از علل انتخاب آقای نوزادیان، تسلط ایشان به جزییات معماری و موتیف‌های تصویری ایرانی بود.

در روند ساخت این تصاویر تلاش شده تا فضایی تخیلی با عناصری تاریخی ترکیب شده و دنیایی جدید، با ظاهری کاملا ایرانی و با درنظرگیری نوع پوشش، معماری، و اقلیم‌های متفاوت ایران باستان خلق شود. در خلق دنیای این بازی از معماری مکان‌های تاریخی واقعی مانند ارگ، برج دیدبانی، کاروانسرا، آهنگری، بندرگاه و ... استفاده و الهام گرفته شده‌است. همچنین برای طراحی و ساخت شخصیت‌های متنوع بازی، مثل کیمیاگر، تاجر، آدمکش و ... از لباس‌ها و طرح‌های تاریخی مرتبط استفاده شده‌است. در طی این مدت اتودها و تصاویر کار شده با آقای Faidutti به اشتراک گذاشته می‌شد تا از نظرات ایشان هم در روند توسعه‌ی محتوای بصری استفاده شود.

این بازی که با رعایت حقوق مولف و با کسب اجازه از ناشر فرانسوی در استودیوی تحقیق و توسعه هوپا گسترش یافته است، از ابتدی مرداد ماه، در اختیار علاقمندان بازی‌های کارتی و رومیزی قرار خواهد گرفت.

 



  • یک طرفدار پروپاقرص

    فا همراه با بازی ویدیو ی آموزشی را هم ارائه دهید با تشکر از شما عزيزان.

    • سلام دوست عزیز حتما به زودی.ممنون از توجه شما :)

  • عرفان شمس

    سلام. مخاطبین این بازی توی چه رده سنی هستند؟ با تشکر.

    • سلام دوست عزیز 10 تا 99 سال :)