چند و چوند

«الف» تا «ی» ایرانی

«الف» تا «ی» ایرانی 

اگر جدیدا روی جعبه‌های هوپا عبارت «الف» تا «ی» ایرانی به چشمتون خورده، در این مقاله قصد داریم در موردش صحبت کنیم.

شاید شنیده‌اید که می‌گویند، آدم‌ها با توجه به دایره لغاتشان فکر میکنند. با فرض بر درست بودن این فرضیه، پس ما احتمالا به کلماتی که از آنها بیشتر استفاده می‌کنیم، بیشتر هم فکر می‌کنیم.

میخواهیم برایتان از چند کلمه‌ای بگوییم که بیشتر از آنها استفاده می‌کنیم. پس می‌توان گفت بیشتر هم به آنها فکر می‌کنیم.

اول از همه دغدغه

دغدغه در لغت‌نامه دهخدا ترس، بیم و تشویش خاطر معنی شده است. بله. ترس. ترس از آیند‌ه‌ای که انتظارش را نمی‌کشیم.  این سال‌ها با رونق گرفتن بازار بازی‌های رومیزی یک فرصت درآمدزایی مناسب در کشورمان ایجاد شده. اما در نگاهی کلی شاهد آن هستیم که اینبار به جای تبدیل کردن تهدید به فرصت، در مسیر شگفت‌انگیز تبدیل شدن فرصت به تهدید هستیم.

با همه‌گیری ویروس کرونا و از زمانی که قرار شد در خانه بمانیم تا جلوی این پاندمی شوم را بگیریم، همه به فکر کارهایی بودیم که با انجام آنها، تلخی آن لحظات را کمی از بین ببریم. بازی در کنار اعضای خانواده و دوستان صمیمی یکی از بهترین راه‌ها برای گذر از آن صفحات تاریک زندگیمان بود. پس تقاضایمان به همین واسطه بیشتر شد. البته در خانه ماندن هم تنها دلیل بالا رفتن تقاضا نبوده. تلاش بعضی از همکارانمان در دنیای بازی و سرگرمی برای فرهنگ سازی و عرضه محصولاتی منطبق با ارزش‌های درست از چشم هیچکس پنهان نیست.

اما یکی از دغدغه‌های ما رعایت نکردن تعادل در این حوزه است. چون نمی‌شود و نمی‌خواهیم که کسی را نهی کنیم، بر خودمان امر کردیم تا با تلاش بیشتر و بها دادن به ارزش‌هایی که کمتر به آنها توجه می‌‌شود، یک آرمان جدید خلق کنیم. یک آرمان که وزن آن به قدری است تا تعادل را برقرار کند.

اما دغدغه‌ها هر روز تغییر می‌کنند. هر روز سخت‌تر، بزرگتر و دست نیافتنی‌تر می‌شوند. روزی دغدغه‌ی ما فقط ساختن بازی بود تا بتوانیم در لحظه‌های شاد شما ردپایی داشته باشیم، که محقق شد. روزی دغدغه‌ ما برقراری ارتباطی به وسعت جهان بود تا بتوانیم استانداردهای خود را به استانداردهای جهانی نزدیک و نزدیک‌‎تر کنیم، که این هم محقق شد. امروز دغدغه ما شنیده شدن صدایمان میان شلوغی جهان است.

و البته دغدغه‌های دیگری که تمامی ندارند.

کلمه بعدی ارزش است

ارزش‌هایی که چشم بر آنها بسته‌ایم چون منافعمان را به خطر می‌اندازند. ارزش‌هایی که کمتر به آنها توجه می‌شود.

ارزشی همچون استعداد که هدیه‌ایست گرانبها. استعداد بی‌نظیر جوانان، نوجوانان و حتی کودکانی که می‌توانند هر چیزی را تبدیل به بازی یا سرگرمی کنند. اما بستری برایشان فراهم نیست و دیده نمی‌شوند که نمی‌شوند. پس فراهم کردن بستری برای آنها که بتوانند ایده‌ها و رویاهای خودشان را به واقعیت تبدیل کنند هم ارزش است و هم دغدغه. ما با افتخار اعلام می‌کنیم که برای ایده‌های طراحان ایرانی ارزش ویژه‌ای قائلیم و سعی داریم در کنار دوستان همیشگیمان بستر رشد و نمو را حاصلخیزتر کنیم تا افراد بیشتری قدم پیش بگذارند.

اما کلمه بعدی که دغدغه‌ای دیگر هم هست، اصالت است

اصالت یا همان ریشه داری. دغدغه‌ای برای فردا، ارزشی والا که با چشم سر دیده نمی‌شود.

ما خیالمان از ریشه راحت است. ریشه‌ای پر از منابع غنی. پر از دانش، خرد و زیبایی. پس کمانمان را به زه کشیده‌ایم، تیرمان را در چله کمان گذاشته‌ایم و با تمام نیرو آن را رها کردیم تا…. آنسوی مرزها.

هدف بزرگی برای خود متصور شده‌ایم. نشان دادن ریشه‌هایمان به همه جهان. با بازی که ابزاری مناسب است برای فهماندن همه چیز. از تاریخ گرفته تا علوم، ریاضی و عالم خیال.

همه را گفتیم تا برسیم به عبارتی که خلق کردیم. که با آن از قدم اول تا آخر یک مسیر را خلاصه کنیم و خودش هم گویای همه چیز باشد.«الف» تا «ی» ایرانی.

یک آرمان جدی که دغدغه‌هایمان را برطرف می‌کند، ارزش‌ها را ارج می‌نهد و اصالتمان را نشان می‌دهد.

در حال حاضر، هوپا سه بازی از سری بازی‌های «الف» تا «ی» ایرانی دارد. سفالگر با طراحی آقایان امیر اردشیری، وحید اسماعیلی و سرکار خانم فاطمه علاءالدین، شیمیاگران با طراحی آقای امیر آئین و دستباف با طراحی آقای شهاب صقری که همگی ایشان، امروز از نمادهای بازی رومیزی در ایران هستند. همچنین در حال آماده سازی دو بازی دیگر با استفاده از ریشه‌های فرهنگی و داستانی ایران و تدارک برای ساماندهی یک باشگاه طراحی برای طراحان ایرانی هستیم.

با امیدواری و سخت کوشی قرار بر این است تا با گسترش رده «الف» تا «ی» ایرانی و ساخت بازی‌های تماما ایرانی جدید در کنار بازی‌هایی با اعتبار جهانی از طراحان بزرگ، هوپا را به آنسوی مرزها بفرستیم تا بتوانیم پرچم و نام زیبای کشورمان را پر تکرارتر کنیم.

برای اطلاع از اخبار هوپا به صفحه اینستاگرام و برای خرید محصول به صفحه فروشگاه هوپا سر بزنید

فواد روحانی

3 دیدگاه در “«الف» تا «ی» ایرانی

  1. سعیده ملکی گفت:

    خیلی لذت بردم، ممنون از شما

  2. افرا گفت:

    سلام ، خدا قوت
    اقدامی بسیار پسندیده و جذاب، و البته سخت و نیازمند تلاش
    امیدوارم هر روز بهتر از قبل بدرخشید ، هم در ایران و هم در جهان
    دوستون دارم،موفق باشید

  3. سید مهدی گفت:

    سلام .
    اقدام بسیا ارزشمندی است.
    چون فرهنگ و هنر و تاریخ ایران بسیار پتانسیل این را دارد که بازی درباره آنها ساخته شود.
    خدا قوت

  4. سلام و خداقوت
    آرزوی موفقیت روز افزون در این مسیر را برای شما دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *