بیشتر بدانیم

بازی و تاثیر بر ناخودآگاه

بازی و تاثیربر ناخودآگاه

 

ناخودآگاه

ما انسان‌ها همواره برای شناخت دنیای پیرامون خود، راه‌های بسیاری را امتحان کرده‎. ایم. در مقاله بازی و تاثیر بر ناخودآگاه  به این موضوع می‌پردازیم… آزمون و خطا به ما کمک کرد تا بتوانیم نسبت به راه‌های اشتباه آگاهی بیابیم.
اما پیدا کردن راه درست گاهی مانند یک معما، نیاز به تفکر بیشتر دارد.  همچنین فهم و درک عمیقی نسبت به شرایط….
اما فهم و درک یک مطلب، شرایط یا حتی یک شی‌ء همیشه ساده نیست.  گاهی برای فهماندنشان نیاز به ابزاری داریم از قبیل بازی.

انسان‌ها مانند یک ماشین یادگیری بدون محدودیت در حال یادگیری هستند.  فهم هر موضوع جدید، دنیایی از اطلاعات جدید را به همراه می‌آورد که خود نیاز به فهمیده شدن دارند.
برای مثال شاید خیلی زودتر در زندگیمان معنای سیب و پرتغال را فهمیده باشیم، اما فهمیدن اعداد امری است که در شروع تحصیل به آن نیاز داریم. استفاده کردن از سیب و پرتغال همان‌طور که همه شاهدش بودیم کمک کرد تا راحت تر متوجه اعداد و اعمال ریاضی شویم.
شاید این نمونه را بتوان یک مثال ابتدایی از “درک یک موضوع توسط بازی” دانست. بازی‌ها به دلیل قابلیت قرار دادن افراد در شرایطی که مطلوبشان است، مانند یک زندگی واقعی و با تاثیر بر ناخودآگاه، کمک می‌کنند درک بهتری نسبت به موضوعات پیرامونمان به دست آوریم.

 

بازی، زندگی و روزمره

 

مانند زندگی تمام بازی‌ها قانون و هدفی معین دارند. آنها مستلزم رقابت، مهارت و همچنین کمی شانس هستند. برای کسب پیروزی باید به منطق و اعداد متکی بود. در نهایت باید بیش از هر چیز بقا را حفظ نمود. علاوه بر این، اشتراک گذاری موفقیت‌ها به وسیله امتیازشماری نیز خود یک عامل محرک برای یادگیری و عمل به آن چیزی است که آموخته‌ایم.

همانطور که گفتیم، گاهی بازی‌ها به صورت غیر مستقیم و تنها برای مطلوب کردن شرایط محیط به کار می‌روند. به یاد دارم در کودکی برای یادگیری بهتر زبان انگلیسی، یک نرم افزار آموزش زبان با موضوع مسابقه بین خرگوش و لاک‌پشت در اختیار داشتم. هر گاه جواب درست را انتخاب می‌کردم، خرگوش چند قدم به جلو حرکت می‌کرد. به خودی خود این موضوع کمکی به فهم کلمات انگلیسی نکرد اما توانایی سرعت عمل برای پیدا کردن یک واژه درست را در من به شکل چشم‌گیری افزایش داد.

اما برخی از بازی‌ها به صورت مستقیم باعث یادگیری می‌شوند. در دنیای بازی‌های رومیزی و در مکانیزم‌هایی مانند کارگرگذاری (Worker Placement) و مدیریت منابع (Resource Management) و بسیاری دیگر از مکانیزم‌های مشابه این دو. تمام آنچه باید بیاموزیم استفاده درست از نیروی انسانی و بهره‌داری و استفاده از منابع محدود است. بارها شاهد بوده‌ایم که بازیکنان تازه وارد و مبتدی تنها بعد از یک یا دو بار بازی متوجه می‌شوند دقیقاً باید کی و کجا یک قطعه چوب را برداشته و کی و کجا آن را استفاده کنند و این قدم اول برای نهادینه شدن مبحث عظیمی مانند مدیریت در ذهن یک شخص است.
بازی‎ ‌ها به جز کمک در بهتر فهمیدن به ایجاد تعامل کردن نیز کمک بسازایی می‌کنند.

 

بازی‌ و مارکتینگ

 

مثال‌های اینچنینی در باب موضوع بازی و تاثیر ناخودآگاه و تاثرات دیگر بر افکار ما بسیار است. امروزه حتی در دنیای مارکتینگ و برای درگیر کردن ذهن مصرف‌کنندگان با هر آنچه به طریقی تولید می‌شود نیز راه‌کارهایی وجود دارند. حتی در فضایی مجازی مانند اینستاگرام شاهد وجود ابزارهایی همچون نظرسنجی، رای‌گیری، پرسش و پاسخ و چالش‌های مختلفی هستیم. همه و همه در واقع‌ بازی‌هایی هستند که با سرمان را بیشتر و بیشتر گرمِ استفاده از فضای مجازی می‌کنند.
مبحث گیمیفیکیشن در دنیای بازاریابی و فروش و یا باشگاه مشتریان و تمام ابزارهایی که در ایجاد تعامل بین فروشنده و مشتری در آن وجود دارد. اینها نمونه‌هایی از حضور پررنگ بازی‌ها در زندگی بشر هستند و ثابت می‌کنند که بازی‌ها تنها یک عامل مناسب برای سپری کردن وقت نیستند.

 

برای اطلاع از اخبار هوپا به صفحه اینستاگرام و برای خرید محصول به صفحه فروشگاه هوپا سر بزنید

فواد روحانی

3 دیدگاه در “بازی و تاثیر بر ناخودآگاه

  1. عرفان شه نهاد شه نهاد گفت:

    ممنون

  2. سید مهدی گفت:

    سلام .
    بله ، واقعا درست است.
    ممنون

  3. سید مهدی گفت:

    لطفا مقالاتتون رو افزایش بدید
    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *