بیشتر بدانیم

باید‌ها و نباید‌های پلی تست و آنچه باید در مورد اولین پلی‌تست بدانید

.مقدمه‌ای بر باید‌ها و نباید‌های پلی تست

وقتی راجع به طراحی یک بازی رومیزی و باید‌ها و نباید‌های پلی تست با یک فرد با تجربه، یک طراح قدیمی یا یک ناشر صحبت می‌کنیم، به احتمال بسیار زیاد اولین سوالی که با آن مواجه می‌شویم چیزی نیست جز، چند بار بازی را تست کرده‌ای؟

چرا تست‌های اولیه‌ی نسخه‌های آزمایشی، چنان ضرورتی دارند که باعث مطرح شدن چنین سوالی می‌شوند؟

اجرای ایده‌ها در هر زمینه‌ای و بیش از هر چیز، نیاز به جسارت دارند. تست کردن یک بازی رومیزی با افراد مختلف و مشاهده بازی از نگاه ایشان، شاید دلهره آور و ناامید کننده باشد. آنها گاهی تمام رویای شما را از بین می‌برند.

چرا افرادی با موفقیت‌های چشمگیر، به خصوص در دنیای بازیهای رومیزی، با وجود آگاهی نسبت به سختی این بخش از فرآیند تولیدِ یک بازی، برای طراحی یک بازی جدید، هر بار به خانه اول برگشته و به سراغ تست یک بازی رفته و آن را نیز به دیگران  توصیه میکنند؟

و اما جواب

جواب ساده نیست و هر یک از این مسائل میتواند عنوان یک گفتگوی طولانی باشد. اما در دنیای پر رقابت و کمالگرایانه امروز، نمیتوان به توقعات بی توجه بود. زیرا همیشه یک انتخاب دیگر برای خریداران و مخاطبان وجود دارد. آنها یا به سراغ اولین ها میروند یا بهترین ها. پس باید برای تولید هر چیزی به یک امر توجه بیشتری داشت. محصول ما بهترین و به احتمال زیاد اولین در زمینه خود نیست.

هر انسانی معتقد است آنچه در ذهنش میگذرد زیباترین اثری است که میتوان بر این جهان گذاشت. اما آیا درست است؟

ما برای برآورده کردن انتظارات بیشتر، نیاز به دیده شدن از زاویه های مختلف داریم.

و این همان چیزی است که ضرورت باید‌ها و نباید‌های پلی تست را ایجاد می‌کند. در بسیاری از صنایع یا مشاغل، افراد این شانس را ندارند که محصولشان تا قبل از رسیدن به دست مصرف کننده از دیدگاه مختلف مورد بررسی قرار گیرد. اما در دنیای بازیهای رومیزی این یک شانس محسوب میشود. ما به عنوان طراح یا تولید کننده میتوانیم تمام جوانب محصول خود را مورد بررسی قرار دهیم.

آنچه خواهید خواند

در باب اهمیت و ضرورت پلی تست، میتوان ساعتها نوشت و نوشت. اما اکنون، با علم و فرض بر اینکه می‌دانیم این مهم ترین قدم در راه تعالی یک ایده است، با هم یک قدم فراتر گذاشته و به سراغ این سوال که “چگونه یک پلی تست موفق داشته باشیم؟” یا “باید‌ها و نباید‌های پلی تست” می‌رویم.

بعد از آماده شدن نسخه آموزشیِ قابل بازی… و انتخاب افراد مناسب برای انجام پلی تست، که خود مقوله‌هایی قابل بحث هستند، در هنگام پلی تست نیاز به رعایت موارد و دانستن مسائلی داریم که می‌توانند دید بهتر و بازخوردی پر ثمرتر را حاصل شوند

در زیر به باید‌ها و نباید‌های پلی تست و مروری کوتاه بر آنچه بیش از هر چیز از تجربه‌مان کسب کرده‌ایم میپردازیم.

 

پلی تست

1 – در حین پلی تست صبور، مهربان و مودب باشید 

باید بدانید در اختیار گذاشتن گنجی تکرار ناپذیری مثل زمان، یک لطف بزرگ از طرف دوستان شماست.

پس جدیتی که انجام  یک بازی به آن نیاز دارد را کنار بگذارید.  با کسانی که زمان و انرژیشان را در اختیار شما قرار داده‌اند به بهترین شکل رفتار کنید و…

بگذارید آنان یک دورهمی سرگرم کننده و یک شب راحت را سپری کنند.

نیازی نیست برای تقلب مچشان را بگیرید یا از آنها بخواهید که ساکت باشند و با تمام وجود به سخنرانی شما راجع به قوانین گوش دهند. در مورد تقلب باید بدانید اگر کسی میتواند تقلبی انجام دهد این فرصت را به شما داده تا در مورد محکم کاریهای بازی تجدید نظر کنید.

2 – افراد را در جریان روند پلی تست قرار دهید

برای مثال شاید دوستان شما تا لحظاتی قبل از شروع پلی تست واقف نباشند قرار است در انتهای آن، بازخورد خود را ثبت و مکتوب کنند و احتمالا اگر در آخر پلی تستی که شاید خیلی هم جذاب نباشد از آنها بخواهید راجع به تجربه خود بنویسند، کمی بی حوصله و از سر .رفع تکلیف آن را انجام دهند. این نوع بازخورد به کار شما نمی آید. اما اگر در همان ابتدا به آنها بگویید در آخر نیاز به ثبت بازخوردشان دارید با عکس العملی متفاوت رو به رو شوید

آنها را در جریان روند و اینکه چه توقعی از ایشان دارید قرار دهید.

3 – هدف پلی تست را از پیش مشخص کنید

سر فصل هدف میتواند کتابهای یک قفسه بزرگ از یک کتاب فروشی را تشکیل دهد. پس بدون پرداختن به این موضوع که داشتن هدف چه مزیتهایی میتواند ایجاد کند، به اهمیت آن در انجام پلی تست میپردازیم.

 داشتن هدف و تمرکز در یک پلی تست و دانستن این موضوع که اینبار دنبال چه جوابی بوده و میخواهیم چه ایرادی را بر طرف کنیم، باعث میشود حداقل ترین دستاورد ما از انجام پلی تست بر طرف کردن همان ایراد مشخصی باشد که ذهنمان را درگیر کرده.

ضمن اینکه به احتمال فراوان سوال های جدیدی ایجاد شده و جواب های جدیدی نیز به دست می آوریم که پیوندی با هدف ما از برگزاری پلی تست نداشته و به اندازه خود مفید واقع می‌شوند.

 

4 – بازخوردها را ثبت و مکتوب کنید

در صورت جمع آوری بازخوردها و قبل از ورود به مرحله تولید و با مرور هرآنچه در این مسیر کسب کرده اید،

به ارزش فراوان بایگانی کردن بازخوردها پی خواهید برد.

غیر از این، اگر از دوستان خود بخواهید نظرات خود را در حین انجام پلی تست یادداشت کرده و در انتها راجع به آن گفتگو داشته باشید، می‌توانید بر پلی تست تسلط بیشتری داشته و انحراف کمتری از هدف خود داشته باشید.

5 – روی قوانین بازی مسلط باشید

تو خودت نمیدانی چه چیزی ساخته ای. این جمله ایست که اگر بر روی قوانین بازی مسلط نباشید… ممکن است به بیرحمانه ترین شکل، از بهترین دوستان خود بشنوید. و این تنها یک جمله نیست، واقعیتی است که روحیه شما را نابود خواهد کرد. پس هم برای کمک به پیشروی بهتر پلی تست و هم برای فرار از هر چیزی که شما را از مسیر طراحی یک بازی دور میکند،

روی قوانین مسلط باشید.

طراحی یک بازی آن هم برای اولین بار بیش از هر چیز یک امر وابسته به احساسات است. پس به دیگران بهانه ای ندهید که احساسات شما را جریحه دار کنند. این ممکن است به قیمت رها کردن هر آنچه در سر دارید منجر شود.

6 – خودتان بازی نکنید. مشاهده کنید

نمیتوان با قاطعیت عنوان کرد که نباید در حین پلی تست یکی از بازیکنان باشید. زیرا در برخی موارد برای درک بهتر احساسات یک بازیکن و تجربه وی از انجام بازی و یا به عنوان یک رقیب با بازیکنان دیگر، باید وارد بازی شده تا بتوانید از یک دید جدید به  بازی خود نگاه کنید، چون به احتمال فراوان با مشکلات جدیدی رو به رو خواهید شد و کشف کردن مشکلات جدید تنها هدف انجام پلی تست می‌باشد. اما در بیشتر موارد

مشاهده روند بازی از کمی دورتر می‌تواند توانایی آنالیز ما را بالا برده و این هم همان چیزی است که ما به آن نیاز داریم.

7 – آماده تغییرات لحظه ای در پلی تست باشید

همانطور که از عنوان این امر پیداست، شما در حال تست کردن نسخه اولیه بازی هستید. امکان برخورد کردن با مشکلاتی در قوانین و قواعد، بسیار بیشتر از برخورد نکردن با آن است. پس بر روی قوانینی وضع کرده‌اید متعصب نباشید. 

آمادگی این را داشته باشید که در لحظه، قانونی را تغییر یا حتی یک قانون جدید برای بازی وضع کنید تا گره ایجاد شده کور تر نشود.

8 – پاسخ نقد ها را ندهید، فقط شنونده باشید

مهمترین گزینه در حین انجام پلی تست و اصلی ترین نبایدی که برای شما وجود دارد، همین گزینه است. به هیچ وجه با افراد وارد بحث نشوید. آنها هر نقدی خواهند داشت و هر ایده ای را بیان خواهند کرد. البته اگر مثبت اندیش باشید می‌توانید طور دیگری برداشت کنید.  بازی شما برای آنها آنچنان الهام بخش بوده که درباره آن دست به خلاقیت زده اند و راجع به آن صحبت می‌کنند.

اما اگر بدبین باشید شاید کمی نقدها و نظرات را منظوردار برداشت و شروع به توجیه آنها کنید. این یک اشتباه جبران ناپذیر است.

بهترین راه گوش دادن است. برای گوش دادن نیاز به نوبت گرفتن ندارید. این ساده ترین کاری است که هر فرد د ر جهان قادر به انجام آن است.

همچنین تاثیر یک شنونده خوب بودن بر روی افراد، بسیار عمیق است.  شما در آینده و زمانی که به موفقیت رسیده اید، از بازخورد مثبت دوستانتان بابت اینکه شما یک شنونده خوب بوده‌اید تعجب زده خواهید شد.وکتور 2

9 – خودتان را از بازیتان جدا بدانید

هر نقدی ممکن است بر بازی وارد باشد. و هر فردی، چه شما دوستش داشته باشید یا نه، چه قبولش داشته باشید چه نه، ممکن است آن نقد را مطرح کند. آنها را شخصی نکنید.

خودتان را از بازی جدا کنید و بدانید هر چه می‌شنوید درباره بازی است نه خود شما.

اگر کسی به شما گفت این بازی از نظر ریاضی دچار مشکل است یا جایی از بازی را متوجه نشده ام، گمان نکنید از سر حسادت و کینه توزی شما را خطاب قرار داده. او به همین دلیل آنجاست که نظرش را بگوید.

10 – ممکن است بازی شما افتضاح باشد

و در نهایت باید بدانید این تازه شروع یک مسیر پر چالش است. نه تنها شروع مسیر ساخت بازی کنونی، بلکه شروع راه تبدیل شدن به یک طراح. مهمترین شرط برای تبدیل شدن به یک طراح موفق داشتن این طرز فکر است که شاید این بازی فقط به نظر من خوب بوده!  و در واقع یک افتضاح به تمام معناست.

این آمادگی را داشته باشید که ممکن است پس از پایاین یافتن پلی تست! مجبور شوید تمام نمونه های اولیه ای که ساخته اید را به سطل زباله بیاندازید.

اما این یعنی شما یک قدم از فردی که هنوز به این مرحله نرسیده است به هدف غایی نزدیک ترید.

وکتور 1

باید‌ها و نباید‌های پلی تست تنها چراغ راه شما خواهند بود. 

برای اطلاع از اخبار هوپا به صفحه اینستاگرام و برای خرید محصول به صفحه فروشگاه هوپا سر بزنید

فواد روحانی

2 دیدگاه در “باید‌ها و نباید‌های پلی تست و آنچه باید در مورد اولین پلی‌تست بدانید

  1. عرفان شه نهاد شه نهاد گفت:

    ممنون عالی بود

  2. عرفان شه نهاد شه نهاد گفت:

    ممنون عالی بود این مقاله می تونه خیلی کمک کننده
    باشه?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *