خاطرات طراحی دژ

برونو فدوتی Bruno Faidutti طراح باسابقه بازی‌های رومیزی و طراح بازی سیتادلز Citadels، در مقاله‌ای که در سایت بردگیم‌گیک منتشر کرده، به روند شکل‌گیری همکاری‌اش با نشر هوپا و تولید بازی دژ پرداخته‌است. سایت معتبر بردگیم‌گیک Boardgamegeek بزرگترین وبسایت و پایگاه محتوایی بازی‌های رومیزی در دنیاست. متن اصلی را می‌توانید در این پیوند ملاحظه کنید. در ادامه با ترجمه این مقاله به قلم برونو فدوتی همراه ما باشید. سیتادلز اولین بار در سال ۲۰۰۰ و توسط یک ناشر کوچک فرانسوی که خیلی به موفقیت بازی امیدی نداشت و تلاشش بر این بود تا با استفاده از تصویرسازی‌های یک بازی کارتی دیگر (که در عصر رنسانس اروپا می‌گذشت) هزینه‌های تولید را کاهش دهد، منتشر شد. به همین دلیل است که تصاویر آن نسخه از بازی بیشتر از اینکه قرون وسطایی باشد، رنسانسی است و به نسبت برای چنین بازی (که مضمون شهرسازی دارد) انقدر تیره و تار است. البته این تصویرسازی‌های زیبا و در عین حال غریب و نامانوس، کمک شایانی در راستای موفقیت بازی بود.



تصویر روی جلد دو نسخه از بازی سیتادلز


بعدترها و در سال ۲۰۱۶، شرکت فنتزی فلایت Fantasy Flight Games تصمیم گرفت تا یک نسخه از بازی سیتادلز با جعبه‌ی بزرگ و چندین کارت سازه و نقش جدید تولید کند، آنها همچنین تصمیم گرفتند تا از تصویرسازان سبک فانتزی برای تولید تصاویر کمی ساده‌تر و مناسب‌تر برای مخاطب آمریکایی استفاده کنند. حالا در کنار این دو نسخه‌ی (از نظر هنری) کاملا متفاوت آمریکایی و اروپایی، یک نسخه‌ی کاملا شرقی هم از این بازی وجود دارد که البته شاید تهیه کردن آن، به خصوص در آمریکا، چندان راحت نباشد.